Substrate: De volgende revolutionaire stap in shaders
Door: Edwin van het Bolscher, 8 december 2023 In een recente presentatie op de Game Developers Conference (GDC) heeft Epic Games een intrigerende toekomstvisie gepresenteerd voor de evolutie van shader creatie. Het paradigma van shader creatie, bekend als "Substrate", belooft een revolutie te ontketenen in de manier waarop complexe materialen worden ontwikkeld.
Vrienden van 3dhype:
Ondanks aanzienlijke vooruitgang in de "Spec/Gloss" workflow, heeft de huidige PBR (Physically Based Rendering) pijplijn zijn beperkingen, vooral bij het omgaan met complexe metalen en materialen met verschillende lagen. Hier komt "Substrate" binnen als een veelbelovende oplossing die de beperkingen van traditionele benaderingen overstijgt. Het onderscheidende kenmerk van "Substrate" is de verschuiving van abstracties, zoals de waarden voor metaalgehalte, naar een meer wetenschappelijke benadering met behulp van IOR (Index of Refraction) waarden. Deze aanpak opent de deur naar het nauwkeurig simuleren van materialen zoals geanodiseerd titanium en dunne-filminterferentie zonder de noodzaak van omslachtige omwegen of compromissen in de kwaliteit.
Wat dit betekent voor de game-dev community is een nieuwe mogelijkheid om realistische en complexe materialen te creëren die voorheen moeilijk te benaderen waren. Het vermogen om een breed scala aan materialen nauwkeurig te simuleren, van de structuur van metalen tot de complexiteit van dunne-filmlagen, opent deuren naar nieuwe creatieve mogelijkheden.
Het is niet onwaarschijnlijk dat "Substrate" een alomtegenwoordige term wordt in de komende jaren binnen de industrie. De belofte van meer realisme, precisie en artistieke vrijheid is een drijvende kracht achter de adoptie van deze nieuwe benadering. Kortom, "Substrate" kan in de nabije toekomst de norm worden voor het ontwikkelen van materialen in digitale creaties.