thumbnail

Godot ondersteuning op Quest

Door: Edwin van het Bolscher, 24 september 2024 De Godot Foundation heeft, in samenwerking met Meta, een belangrijke stap gezet in de ontwikkeling van tools voor het creëren van VR-games. De game-editor, die oorspronkelijk voor Android-apparaten is ontwikkeld, is nu ook beschikbaar voor de Meta Quest VR-headsets, waaronder de Meta Quest 3 en Meta Quest Pro. Deze ontwikkeling biedt een krachtige nieuwe manier voor ontwikkelaars om games en apps te maken die speciaal zijn ontworpen voor virtual en augmented reality (XR) platforms.
Vrienden van 3dhype:

De nieuwe versie van de Godot Editor is beschikbaar via de Horizon Store, mits de VR-headsets draaien op Horizon OS 69 of nieuwer. Deze versie van de game-editor ondersteunt zowel 2D- als 3D-panelen in VR en biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om direct binnen de VR-omgeving te testen wat ze hebben gemaakt. Dit elimineert de noodzaak om de headset steeds op en af te zetten voor aanpassingen, wat het ontwikkelproces aanzienlijk efficiënter maakt.

De Godot Editor is uitgerust met een hybride interface, waarmee je eenvoudig kunt schakelen tussen de standaard 2D-weergave en een meeslepende XR-modus. Hierdoor kunnen ontwikkelaars gebruikmaken van dezelfde krachtige tools als op de desktopversie, zoals het bewerken van scripts, het live herladen van scènes, en uitgebreide debug- en profileringsopties. Dit maakt de ontwikkeling van zowel traditionele 2D- en 3D-games als XR-projecten niet alleen mogelijk, maar ook intuïtiever.

Deze integratie van de Godot Editor binnen de Meta Quest markeert een belangrijke mijlpaal voor zowel de open source-gemeenschap als de VR-wereld. Doordat het platform volledig open source is, kunnen ook andere OpenXR-apparaten vergelijkbare mogelijkheden integreren, wat bijdraagt aan de groei van het OpenXR-ecosysteem.

Daarnaast verlaagt deze ontwikkeling de drempel voor XR- en gameontwikkeling, omdat ontwikkelaars nu zonder extra hardware—zoals een pc of laptop—VR-games kunnen creëren en exporteren. De mogelijkheid om in real-time aanpassingen te maken binnen dezelfde headset waarin de game wordt getest, biedt een flexibiliteit en efficiëntie die moeilijk te evenaren is met traditionele desktop-ontwikkelomgevingen.

De Godot Foundation ziet dit als een cruciale stap voorwaarts voor de XR- en gamedeveloper-gemeenschappen. Het doel is om op deze basis verder te bouwen en Godot te ontwikkelen tot een veelzijdige, cross-platform tool die de grenzen van wat mogelijk is binnen VR en gaming verder oprekt.

Meer informatie over Godot ondersteuning op Quest vind je hier. Vergeet niet lid te worden van 3DHYPE. Volg ons ook op LinkedIn, Mastodon en Facebook, waar we vacatures, het laatste nieuws, artwork en meer delen.
565 Views
Blijf op de hoogte! Ontvang insprirende artikelen, tutorials, tips, nieuws, vacatures en ontwikkelingen in je mailbox.
 Abonneren

Over de auteur

Edwin van het Bolscher

Edwin van het Bolscher is founder, developer en hoofdredacteur van 3dhype.

Populaire onderwerpen

Interview met Patrick Chin - Dr. Panda

Interview met Bastiaan Koch, Industrial Light & Magic

Rik Schutte - Spider-man: Into the Spider-Verse

Interview met Paul Debevec, een professor met een hart van een kunstenaar.

Sketchfab op 3dhype

Vrienden van 3dhype:
  Populaire projecten