Voor school moesten we in maya als eerste opdracht een studeer kamer maken waar je graag in zou willen zitten. Ik heb geprobeerd deze opdracht in zekere zin niet geheel op een normale manier aan te pakken en kwam met het idee om buiten te zitten met me computer onder een boom. Zie de schets:
Maar een boom maken in 3d met echte bladeren is best tricky. Het is al gauw nep. En omdat maya voor mij de eerste keer is zou dit helemaal een fiasco worden 😄. DUS ! een oplossing zoeken. Toen tijdens een college deze schets gemaakt:
Het zou dan een gestyleerde bende worden met alles alleen bestaand uit vierkantjes, maar wel erg leuk.. dacht ik. Heb dus 1 kubus gemaakt en die eeuwig lopen kopieren, scalen, roteren, moven etc etc. Daarna moest ik het renderen.. ook met maya, en owjee owjee, geen vray :(. Ik besef nu pas hoe weinig ik eigenlijk weet van belichting. Met vray is het klik klik klik en je hebt al wat moois. Maargoed dit was dus wel een enorm goeie oefening. Vind het zelfs fijn werken maya 😄. Heb dit geheel eruit weten te slaan in 4 daagjes. Maar ach een kubus roteren enzo is niet zo heel lastig.. eerder saai.
Sorry voor weer het lange verhaal hehe, maar dacht wel leuk om het idee en de schetsen erbij te doen. Kritiek is of course altijd welkom, alhoewel ik deze renders wel beschouw als af (deadline was vandaag).
Thnx voor watching
18 jaar geleden geplaatst
2006.
0 Likes7747 Views Reacties
Erg grappig gemaakt! Misschien vind ik de uitstekende hoeken in de boom wat minder, die hoeken die door een ander vierkant heen steken, maar ja he, verders erg leuk!
Erg mooi bedacht en gemaakt, vind het leuk dat je de opdracht een eigen "twist" geeft.
Als ik dan toch kritiek wil geven (meer een kwestie van smaak), dan vind ik dat de brievenbus een mooi contrast vormt met de natuurlijke kleuren (de lucht, boom, gras, etc). Ik had dat graag ook terug gezien in het bureau, want die vind ik qua kleuren een beetje saai.
Leuk man. Een bewijs dat het pakket niet is wat de opdracht maakt, maar dat de artiest de opdracht maakt, maakt dus eigenlijk niet uit waar je in werkt. 👍
Ik sluit me bij Corny aan..... het consequent doorvoeren van het gebruik van de kubussen werkt erg goed daar zou je nog wel verder op kunnen gaan met andere scenes, gewoon een beetje doorontwikkelen.... goed dat je je schetsen erbij laat zien. er wordt naar mijn mening veel te vaak ins blaue hinein gemodeld..., zonder enig plan of tekening. als je eerst een schets maakt , weet je waar je naar toe werkt... keep up the good work Purc ! 😄
@Niwre: Ja sommige blokjes had ik maybe wat beter kunnen plaatsen. Denk ik.. ach wel ok zo haha. Maar ik wil nog zoiets maken dus ik neem je crits mee naar de volgende. Thnx voor je reply 😄.
@Akirac: De brievenbus springt er idd goed uit door dat rood. Ik weet niet of dat als het buro ook een vrolijke kleur had het teveel werd.. zou het niet weten. In ieder geval bedankt ook 😄.
@3ddy: Nee poly is een poly.. maar qua renderen mis ik toch echt vray zeg whaha. Helaas kon die man van de presentatie ook niet zeggen wanneer vray uit kwam voor maya. Maargoed ik moet maar gewoon leren om te gaan met mentral ray enzo. Er worden hele gave dingen gemaakt dus het is te doen 😄... Max Maya Modo.. het begint allemaal met een M 😄.
@Corny: Je hebt gelijk, had maybe nog wel iets voller gekunt. Bosjes.. grassprietjes etc etc. Maar helaas ik kwam in tijd nood :( (stom stom stom). Thnx
@Cesar: Ja zekerz. Ik wil een klassiek stil leven schilderij nemen, je weet wel met die typische belichting, en die gaan na bouwen met blokjes. En stel dat je dan een appel maakt, die diverse blokjes ook een gradatie meegeven qua groene kleur enzo. Dus niet dat de appel 1 kleur groen is. Eens even kijken of hier studie punten uit te slaan zijn 😄. Thnx voor je reply ook
Ik zoek altijd in 3D de paralellen naar de schilderkunst Je output is sowieso 2D , en dus moet je print of anim voldoen aan allerlei eisen wat betreft compositie, kleur, perspectief, enz. Uit de schilderkunst kun je veel inspiratie halen. Neem Rembrandt of Vermeer wat betreft belichting. Waar jij nu mee bezig bent lijkt wel op het kubisme van Picasso B-) Heel benieuwd naar je volgende project.
Haha kubisme 😊. Maar uiteraard moet je bij 3d ook kijken naar compositie en weet ik veelallemaal nog meer. Laatst nog discussie met iemand (ouder persoon die schilderde) en die vond dat 3d enzo niet onder de kunst valt. Iedereen kan het als je een computer hebt, was haar mening. Lang geprobeerd om haar om te praten maar kon het niet winnen. Ach ja dan niet 😊.
een discussie die ik heel erg herken....B-) Ik ben als schilder opgeleid, maar ging een jaar of tien geleden ipv schilderijen grote prints ophangen, met afbeeldingen die ik in photoshop monteerde uit mijn eigen 3D renders. Er waren lui zat, die meenden, dat wat uit de computer kwam geen kunst kon zijn omdat de computer al het werk deed. Ze gingen daarbij volledig voorbij aan het feit dat een computer slechts een tool is, weliswaar een verdomd handige tool, maar dat het allemaal begint bij jouw creativiteit, bij jouw idee. "garbage in, garbage out" is maar al te waar en in de kunstwereld lopen veel lui rond die alleen maar interessant lopen te doen en hoogdravend. ik zie 3d kunstenaars, waar menig schilder een puntje aan kan zuigen.... 😄