3ddyHeb je een Windows XP 64 bit? Als je dat niet hebt, heeft het geen nut. Of beter gezegd, kun je hem niet eens installeren.
Wat ik gehoord heb is als je 4 gig geheugen, Windows XP 64 + 3dsmax 64 bit hebt, draait het als een zonnetje.
MausVermoedelijk heb ik een nieuwe pc nodig met een windows XP 64 (of vista) en een snellere configuratie. Ik ga wat info inwinnen bij de plaatselijke pc bouwer.
Waar ik vooral geinteresseerd in ben is de snelheids/rekenwinst van de 64 bits t.o.v. de 32 bit versie van 3d studio max 9.
Kan iemand mij daar meer van vertellen?
Wat word er zoals gebruikt aan PC configuraties hier op dit forum voor 3d Studio Max 9?
SpringIk heb pas een nieuwe systeem gehaald, mijn keuze was:
cpu: Intel quad core 9300 (4 cores)
memory: ddr2 4 Gb
Harde schijf: serial ATA 500 Gb
Video kaart: Nvidia 9600 GT
Ik weet dat er betere videokaarten zijn, maar ik ben er voorlopig tevreden mee 😄, ik wil naast het Maxen er ook games mee kunnen spelen. Het viel zo ook binnen het budget.
Het renderen in Max gaat echt wel sneller, alle cores worden gebruikt, de pc zelf blijft responsive, je kunt andere applicaties daarnaast vlot draaien.
Ik draai XP-64 bits, Ik heb Max 64 bits nog niet getest maar draai de 32 bits versie. Ik vraag me af of je echt veel snelheids verschil hebt tussen de 32 en 64 bits versie's.
Ik denk dat je dat pas merkt als 3ds Max meer dan 2 Gb geheugen gaat gebruiken, dit ivm de 32 bits XP memory beperking waarbij 1 applicatie maar maximaal 2 Gb (2 Gb toch) kan gebruiken.
MausDe 3D studio Max 9 64 bits versie heeft de windows XP 64 bit versie nodig om te kunnen draaien en die heeft weer een 64 bit processor nodig. De AMD Turion 64 X2 mobile uit mijn notebook is een gestripte versie waar ze de rekenkracht uitgehaald hebben. Niet zo nuttig dus voor het zware 3d rekenwerk.
Toch even goed informeren voor een nieuwe pc met de juiste componenenten.
FransMaus,
houdt er rekening mee dat 3ds max 9 met zijn 64 bits versie niet communiceert met de 32 bits versie wanneer je wilt gaan netrenderen. Wanneer je wilt gaan upgraden naar 3ds max 2008 dan draait deze alleen onder XP professional en Vista. Die versie draait niet onder W2000 wat 3ds max 9 nog wel doet.
Zelf heb ik 3ds max 9 en 3ds max 2008 beide als 32 bit geïnstalleerd. 3ds max 9 onder W2000, XP home en XP professional x32/64 bits en 3ds max 2008 alleen op de XP professional x32/64 machine.
Vanwege mijn subscription mogen beide versies geïnstalleerd en gebruikt worden.
MausIk denk niet dat ik voorlopig ga netrenderen. Ik heb nu een heel snel systeem gekocht die al mijn oude computers tot kleine jongens degradeerd. Als ik ga netrenderen zal ik een zelfde systeem erbij moeten kopen.
Intel Pentium Core 2 Duo E8500 3,16 Ghz 1333 FSB 6M
GigabyteGV387512H Radion HD 3870 512
GigaByteX48T-DQ6 Intel X48 Chipset, Mul
Whitelake 2 GB PC10600/DDR-3 1333
4 gig intern geheugen
Draaiend op Windows XP64 professional
Voorbereid op de nieuwste komende Quad processoren
Is echt superdelux snel werken, maar als het nog sneller kon, graag. Mental Ray renderen kost heel veel tijd. Ik vraag mij af of ik nog snelheidswinst behaal met meer intern geheugen inbouwen. Of misschien toch maar even wachten op de nieuwe komende generatie Quad processoren.
Ik werk overgens met 3d studio max 9 (64 bit) en ga binnenkort over op 3d studio max 2009
FransWat ik merk bij mijn machines (die het niet halen trouwens bij jouw nieuwe) is dat mijn Toshiba Satellite T2250 dual core 1,73 GHz laptopje met XP home sneller rendert (meer dan 2x) dan mijn enkel core Dell Precision 670 met Xeon 3,6 Ghz, 2 MB intern onder XP professional 64 bit met een nVidia FX 4400. Mijn twee W2000 machines laat ik buiten beschouwing, alhoewel die met netrender toch leuk hun steentje bijdragen en voor Illustrator en tekstverwerking perfect zijn.
Renderen maakt vooral gebruik van de processor snelheid. Des te meer processoren en des te sneller hoe beter.
Netrenderen kun jij trouwens ook op één machine doen. Wanneer een afbeelding heel zwaar moet zijn, bijvoorbeeld fotorealistisch grootformaat voor drukwerk dan kun jij een rendering opdelen in stroken en die m.b.v. netrendering op één machine per 'lamel' laten renderen waarna ze automatisch aan elkaar worden gekoppeld met een kleine overlap (4 tot 6 pixels) om de uiteindelijke afbeelding te maken. Op die manier kan zelfs een machine met relatief weinig geheugen enorme bestanden renderen.
FransPS is niet nodig. De stroken worden na het renderen door 3ds max zelf aan elkaar gekoppeld met het door jou bij netrender aangegeven overlapje van een x-aantal pixels. Je moet er wel voor zorgen dat de hele route naar één directory op één machine wordt vermeld. Machine naam - schijf naam - dir naam - subdir naam - bestandsnaam.
MausIk ben wel geinteresseerd hoe je dit doet. Is hier een internettutorial van zodat ik het kan proberen?
Ik heb nog nooit iets met netrendering gedaan zeker dat je dit met 1 machine kunt doen was mij niet bekend.
Ik werk doorgaans met hoge kwaliteit bitmaps voor de materials en rendeer als eindresutaat wel vanaf 4000 pixels en hoger. Dus elke snelheids en kwaliteitswinst is welkom.
FransMaus,
wellicht dat jij wat hebt aan de uitleg in het onderwerp '3ds max netrenderen met Backburner op één pc'
FransOh ja, dat geldt natuurlijk ook voor iedereen die niet zo'n zware pc heeft en toch een eigenlijk voor die pc veel te groot bestand wil laten renderen. Het renderen gaat niet sneller, maar de pc krijgt het bestand in strippen, uit elkaar gehaald aangeboden in te behappen delen.
3ddySorry, zat een bug in het script wat ik gister had aangepast, sorry frans
FransKan gebeuren. 😄
Ik heb maar even een nieuw onderwerp gestart over het onderwerp.
MausBedankt voor het starten van dit nieuwe onderwerp. Ik ga dit zeker eens goed uitzoeken. Ik ben niet bekend met het programma Backburner dus het zal wel niet in 1 keer lukken.
Ik hoop niet dat je in een netwerk moet zitten om het te laten werken. Mijn 3d PC is een stand-alone en wil het liefst zo min mogelijk aan het internet hangen of aan andere pc's 😊