3ddyHmm altijd het idee gehad dat Vray een one-button-great-render app was, maar dus niet. Ik zou zeggen:
Check of je genoeg rays en samples gebruikt
Check je ray-bounching
Check je reallife grootte. Is een meter ook een meter in de scene.
Voor de rest, geen idee, ik gebruik namelijk geen Vray, maar ik denk in de buurt te komen met dit.
AndreEuhm kan meerdere factoren zijn. Wat zijn je vray render instellingen? en heb je de muren wel door het plafond getekend?
3ddyIk zie daar een knop presets, heb je die al geprobeerd?
SouL-WalkeRHeb er naar gekeken en kon daar niks vinden dat mij kon helpen.
SouL-WalkeRDaar staat niet zo heel veel over de manier van modelleren en de gehele belichting is daar anders opgezet dan die van mij. Ik gebruik licht van boven, door de ramen komt bij mij een beetje Sun light maar verder ook niet.
Goede tutorial verder
Andremag ik je lampen eens zien waar ze staan.. Vaak als ik een interieur maak begin ik met plaatsen van de zon en sky met alleen deze twee en juiste instellingen kun je al een heel mooie belichting krijgen.
3ddyZet de zon eens in de richting van het raam, zodat het licht naar binnen kan gaan. Al je ramen mogen zo'n Lightplane hebben, waarom alleen in dat ene raam?
SouL-WalkeRGezien de camera's die erin zitten zorgt de zon voor genoeg licht behalve in de keuken en daar staat de extra lightplane.
3ddyHmm las net ff in de manual dat de ligthplane een echte lichtbron was, ik ging er even vanuit dat het een portal was, MR minded laten we maar zeggen.
3ddyAls je de muur nu ver door het plafond maakt, net zoals Andre al aangaf, dus niet er aan vast, zoals nu.
3ddyOke, en als je nu van de plane (die zich voordoet als plafond) een solide kubus maakt?
OpticMediaLaat je indirect illumination settings eens zien, en dan vooral ook je Light Cache...
Denk dat we daarin het probleem wel kunnen vinden en oplossen 😄
OpticMediaAls eerste zou ik je aanraden je plafond inderdaad van een cubus te maken ipv een plane. Vray 1.5 heeft namelijk moeite om de rays door dunne voorwerpen van heel licht naar het relatief donkere binnen te berekenen... Gewoon even een cubus van 150mm dik als plafond nemen die voor het goede iets uitsteekt door de muren heen...(wat groter als het gebouw zelf dus...)
Vervolgens zou ik kiezen voor een Vray Physical Camera, en de sun intensity op 1 laten (je hebt wel een VraySky in je enviroment slot?). De VrayPhysCam heeft namelijk een exposer en iso control die overeenkomt met echte camerasettings. Je hebt dus meer controle over de lichtheid van de afbeelding.
Ook zou ik even willen weten wat je ColorMapping settings zijn... Je overige settings zijn wel ok voor dit moment en zou ik even zo laten.
Als laatste zou ik in het raam achter het keukenblad ook een vrayplane zetten met Skylight portal aangevinkt in de settings.
Hoop dat het allemaal duidelijk is en ben benieuwd naar het vervolg!
Grtz!
OpticMediaZiet er inderdaad al stukken beter uit.
Wat betreft je color mapping settings zou ik eens proberen deze op Linear te zetten en Clamp Output uit. Je Gamma op 2.2 zetten en vinkje weg bij Lineair Workflow (dit doet namelijk niet helemaal wat de tekst belooft...). Ook zou ik in je 3dsMax settings je Gamma settings allemaal op 2.2 zetten behalve de output, die laat je op 1).
Als je dit aanpast zul je waarschijnlijk wel de intensity van je sun weer moeten aanpassen naar lagere waarden. (op moment dat je een vraycam hebt kun je dmv je shutter speed de belichting controleren. Op moment dat je bekent met een dslr-camera is dit veel makkelijker in te stellen aan 'echte' omstandigheden).
SouL-WalkeRIk heb de instellingen overgenomen maar heb nog steeds hetzelfde probleem.
Heb al wel wat tutorials gedaan maar komt steeds weer nieuwe dingen tegen of ik heb de verkeerde tutorials gedaan die steeds de dingen missen die ik nodig ben :P Weet jij anders een goede die uitgebreider is?
3ddyEn als je "Mode" Nu wijzigt van "Single Frame" naar iets waar je meer frames kunt gaan renderen, ik zie de instelling in een eerder geuploade screenshot van je.
SouL-WalkeRIk heb je e-mail opgezocht op je website (http://www.opticmedia.nl) en je het bestand gemailt. Ben benieuwd wat je daar allemaal tegen komt dat niet klopt. Iets om naar uit te kijken voor maandag om mee te gaan stoeien.
Die link had ik wel eerder willen weten, erg goede tutorials lijkt me. Heb nog niet de tijd om er ook mee te beginnen maar ze staan zeker op m'n to-do-list!