Dank je Frans. Ben er nog lang niet hoor. Hier nog een kleine update om het huid minder plastic fantastic te maken .Door toevoegen van kleine gezichthaartjes breekt de specularity vd surface en voegd "softness" aan haar huid.
Grappig om te zien hoe BW conversie zoveel meer impact en karakter geeft. Daarnaast verhoogt het realisme gehalte ook. Helaas nog steeds niet tevreden over het oog dus vandaar de black bar 😊
@Edwin: Dit was het meisje die ik op flickr tegenkwam en als belichting referenties had genomen. Gezicht is uiteindelijk een mix/match geworden van Chantal Janzen & beetje Doutzen Kroes. Al herken je misschien weinig Doutzen er in. Wel heb ik wat closeups fotos van Doutzen bestudeert en kwam daarom met zulke heftige baard/gezichtshaar. Je zult niet geloven .Maar ze is echt een Yeti van dichtbij 😊 Zie foto hieronder
Weekend even doorgewerkt aan Alex. Het model is inmiddel een tweede persoon geworden door de wijzigingen.
-white balance / level in Photoshop -lichtbron 10 graden gedraait -haar wat verfijnder en onregelmatiger -oogkast+oog verlaagt -neus / lip correctie 😉 -skintone aangepast -wenkbrauwen bijgewerkt -peachfuzz bijgekamt -pupil groter -oogwit getextured met aders
Flinke klus ..maar ik denk dat ze beter is geworden.
Lightroom versie ..gespeelt met white balance
Heb nu de camera en haar hoofd een tikje gedraaid. zodanig ze niet precies pal recht voor de camera staat. Heb gemerkt dat de meeste mensen van mensen nooit precies 100 recht op staan . Dingen zoals schoulders en assymmetrie in het lichaam maakt het wat natuurlijker dan die perfecte CGI renders. Moet zeggen dat de ogen nu ook beter werken in deze pose. Uiteraard heb ik die ook beetje meegedraaid.
Thanks allemaal!
Hier de laatste update: -camera iets meer gedraaid. en camera roll -hair grooming / iets meer translucency -oogglas oppervlakte minder smooth maken dmv bumpmapping -lip correctie (toch maar dichtgemaakt) -wangen wat smoother kwa overgang. -Wenkbrauwen iets lager en bijgewerkt. -witte bounce card om de shaduw te verzachten.
BW conversie in Lightroom ..beetje extreem veel bokeh... wellicht medium format 😊
Kon toch. maar niet van afblijven. Na aantal dagen zie ik weer dingen die beter kan. Nu de hele shader onder de schop genomen. Model is inmiddels bij V26 ofzo. Ik concentreer nu op het texturen . Haar komt later nog wel.
Uiteraard is camera ook saai zo van voren dus even camera draaien. Skin tones zijn ook heel sterk gereduceerd .Ga meer voor de opgemaakte make up model ipv blonde boerin zonder opmaak.
Achtergrond is nu nog kaal wordt uiteindelijk een muur met behang en mischien wat spiegels in de achtergrond.
Closeup
Sorry jongens nog een update.. :
Het idee is om die meid voor een camera te laten poseren en dat allemaal in een mooie setting zoals hotelkamer of een verlaten fabriek ofzo. Weet nog niet precies. oog beetje bijgedraait en voor de rest nog weinig gedaan aan de textures en tanden.
Welke vinden jullie mooier BW of kleur?
Dank je Wil,
Het scheelt als je beetje fotografisch achtergrond heb. Ik ben naast 3der ook een fanatieke amateur fotograaf dus begrijp ik wat een foto een foto maakt. Het is soms de belichting en vaak ook de soort bewerking. 3D zo uit de computer is vaak onpersoonlijk en CGI.
Eigenlijk moet ik de volgende plaat afsplitsen . Want ze lijkt niet meer op Alex van het begin. Soms moet je paar stappen terug om vervolgens grote stappen vooruit te maken.HIerbij een haarloze versie voor de Sinead O'connor fans 😊. Belichting is om de huid beter te belichten. Maar zal denk ik weer terugkeren naar de vorige versie die is wat spannender. Oor mist helaas de nodige aandacht. Maar ben wel blij met de ogen en nieuwe wenkbrauwen.
@thebelt : Je hebt gelijk .Dit is alweer een wat oudere plaat. Ze ziet nu weer wat frisser uit en ook wat meer details in haar oor.Hieronder een plaat met tanden en een grading die ik overweeg.
Closeup vd lippen
OK .. nog 1 week dan moet het af... ben bezig met de laatste verfijningen. Aangezien het model nog af was wil ik niet wagen aan een gelaatsuitdrukking. Hieronder de vaak aangevraagde smile pose. Maakt haar wat natuurlijker en minder stijf .Ogen ook wat aangepast kwa vorm en positie. Kleine proportie dingen op de kaak. Wenkbrauwen wat voller en wat lichter gemaakt om te matchen met het blond haar. Zit met een dillema kwa cropping . Welke vinden jullie beter? Links of rechts
SMile wordt gecanceled.. ze is te eng 😊..Back to normal mode nu... een nieuwe oog texture shader wat nu veel beter werkt.
Ben ondertussen vergeten de final te posten.
Flinke dillema maar uiteindelijk toch voor de eerste frontale pose gekozen: Heb alles uit de kast gehaalt en duurt ong 24 uur om te renderen voor deze 6K grote plaat.
Het geheel is verwerkt als kunstwerk op dibond 120cm x 120cm .Hier met mijn dochtertje voor de schaal referentie
Dank je allemaal!
@Zweap: alles is gepolypaint. Geen foto projectie. Oudewets inkleuren. Net als alle porien en wrinkles. @ErEr : Ja ,tijden zijn volgens mijn tandarts niet anatomische correct ,maar het gevoel is wel ok denk ik.
Laatste maanden heeft ze in verschillende vakbladen gestaan onder andere (3D world en cover op 3d artist. Daarnaast mag ik melden dat Alex ook een 2 pagina op Playboy mocht sieren. Helaas is 3D Artist niet verkrijgbaar in NL. Hiervoor heb ik 6 pagina tutorial/making of gemaakt over Alex en mijn hairgrooming technieken. Tegen een kleine vergoeding kan je het online ook nabestellen / Ipad versie : www.3dartistonline.com/news/2014/03/get-3d-artist-issue-65-today/
WIP van een nieuwe hoofd. Deze keer geen monsters of gespierde Hulk. Haar gemodelled in Zbrush en geexporteerd als guidecurves voor Maya nHair. Texturing in Zbrush. Uiteraard gerenderd in Arnold .Aandachts punten voor de volgende keer :
-Haar natuurlijker maken.Nu nog te CGI -oog wat beter texturen -wimpers zijn nu nog geo . Wordt nog haircurves. -Skin tone tweaken en sproetjes beter verdelen
11 jaar geleden geplaatst
2013.
1 Likes39261 Views Reacties
@3ddy: Eerst afmaken daarna kijk ik wel of ik paar leuke blendshapes kan maken. @Avalon: de hoofd moet geen probleem zijn met printen maar dat haar....pffffffffff
Als je nu niet beter zou weten dan denk je dat je tegen een echt persoon aan kijkt.
Tho ik denk dat je net iets teveel haartjes hebt rondom de kaak (met name links), maar dat kan ook liggen aan dat de afbeelding zwart wit is en de haartjes extra wit worden dan.
Dat is de grootste compliment die je kan geven aan mij. Ik ben met je eens de haartjes rondom steken nu iets teveel uit. Ik zou ze iets meer naar binnen moeten kammen. Staat ook op de todo list.
Dit gaat de goede kant op Khitan! Zo met dat balkje er voor de ogen lijkt het net Chantal Janzen. De gezichtshaartjes doen het wel erg goed. Ik mis misschien nog wat putjes in haar gezicht. Vooral bij de neus en langs de wanden van de neus en dan naar de wangen toe.
Wat is er mis met de ogen, ik zie niks geks?? het wit rondom mag misschien wel wat meer adertjes en zo krijgen maar de vorm is mooi, de makeup is mooi gelukt, en je ziet zowat de maskara in de wimpers zitten.
die baard viel mij inderdaad ook op, als m'n vriendin het zou hebben zou ik het toch eens voorzichtig proberen tegen haar te zeggen :P
Hi Frans, Alex is trouwens de naam van deze blondine 😊
Betreft de ogen. Ik zit naast de staar ook met het feit dat de ogen iets te hoog is geplaats. Scheel maar halve cm maar toch er is iets geks met die verhouding. Dat krijg ja als je uit je hoofd dingen verzint. Ik heb dat inmiddels gecorrigeerd .De hele ooggroep verplaatsen en haartjes verplaatsen was best veel werk omdat de rest ook mee moet updaten. Zal volgende week weer wat plaatsen.
ogenwit zijn iets te wit nog .. kom ook door de diffuse component. Inderdaad meer aders of diffuse minderen.
"Ik weet niet of je de ogen nog ietsje scheler kunt laten kijken. De oneindige blik er er nog steeds een beetje. "
Oneindig blik heb ik geen moeite mee.Zelfs opzettelijk gedaan. Liever oneindig dan scheel kijken. Maar ik ga haar straks even een ander richting laten kijken .
"De shading en haar op de huid ziet er geweldig uit! Ik mis nog wat korte haren langs de haarlijn. De wenkbrauwen misschien nog iets naar beneden voor een wat minder verbaasde blik. "
Wenkbrauwen heb ik een keertje ook lager gegeplaats en het geeft haar snel een boze look. Zelf heb ik geen moeite mee. maar mischien dat ik na een nachtje slapen dat ook vind. Betreft de gezichtrondingen. Hou ik persoonlijk van wat hoekige gezichten. Kan haar wel ronder maken .Maar dan is ze al gauw paar jaar jonger. Meeste fotomodellen hebben wel wat hoekiger mannelijk kaaklijn dan je zou de denken. Maar ik kan haar kaaklijn wel wat smoother laten verlopen.
@pGabriel: staat op de todolist:O) @Dexyd : (Troost).....het heeft me 10 jaar gekost om redelijk te kunnen 3Den. Toen ik begon was er nog geen maya of zbrush. Ik weet zeker dat jij het ook kan mits je genoeg geduld hebt.Ik zeg het altijd blijven oefenen.
@Khitan: Dat moet langer geleden geweest zijn 😊 Kan me nog herinneren dat ik ooit een cursusje in Maya kreeg ergens tussen 2001 en 2002. En dat was Alias wavefront Maya 2.5
3ddy : Het was ook langer. ..maar wil niet als een ouwe lul klinken. Ik begon toen 3dstudio 4 naar 3dmax ging en Wavefront en Alias merge tot AW en Maya 1.0 released.Diep in mijn hart ben ik nog een Caligari Truespace user!
Maar kreeg mijn eerste 3d baan bij DPI animation den haag als 3d visualizer 😊
Kithan, mijn complimenten ik dacht dat het een foto was. Als je van een 3d opject zoiets levensecht kan maken dan neem ik daar mijn pettje voor af. Super mooi.
Ik zou ook zeker nog even kijken naar het oortje. Dat lijkt qua detaillering een beetje achtergebleven. Ziet er nog niet zo realistisch uit en dat is duidelijk je doel. Haar linker iris lijkt wat korrelig in vergelijking met haar rechter iris. Ik zou persoonlijk haar bovenlip wat dunner maken; vooral linksbinnen lijkt die te dik. Ook lijkt het of ze een koortslip heeft aan de bovenkant. Maar wat een schitterende uitdrukking en texturebehandeling. Prachtig.
Schitterend weer. Ze komt fysiek al heel natuurlijk over, ze poseert alleen naar mijn smaak nog iets teveel, te professioneel. Bijvoorbeeld dat tuitende bekkie; is zo'n modellentruukje waar alle mannen op geilen, excusez-le-mot... Aan de ene kant wil je haar echter/'als een amateur fotomodel' maken, aan de andere kant maak je haar gekunstelder. Dat is echt het risico als je ergens te lang op door gaat. Kleur of zwart-wit maakt niet uit. Ligt aan de setting en de mood die je haar mee wilt geven
He Khitan, als je het niet erg vindt gebruik ik je tanden als referentie voor mijn game characters. Ze krijgen nu namelijk facial animations en een gebit kan hier natuurlijk niet in ontbreken.
@thebelt: Dat is een style keuze. Maar ik kan mee leven. Ik denk dat ik van dat amateur model bent afgestapt. Wordt uiteindelijk twee platen. Eerste plaat verschilt zoveel kwa style en gezicht dat ik makkelijk Alex 2 kan noemen. Je hebt gelijk krijg je als je te lang doorgaat. Nee ze is niet mijn droomvrouw ...die heb ik al gevonden en twee kinderen van gekregen . 😊 @Edwin: Als referentie uiteraard. Maar weet niet hoe je het precies wilt gebruiken?
@Khitan: stand en vorm van de tanden en de kleurtonen in ZBrush, daarna lowpoly met normalmap in een mond stoppen. Ik heb genoeg aan de afbeelding die je hiervoor plaatste. Zal morgen wel even een plaat uploaden.
@Khitan: Ik gebruik het vooral voor onze karakters, maar sinds kort echt alles uit zbrush weten te halen, meestal stuiterde ik terug in max en photoshop 😊
Ben ook benieuwd hoe ver je kan gaan als er geen timelimiet was om dingen te maken en rustig kan laten bezinken en nadenken over elke aanpassingen.Soms maak je fouten soms gaat het goed....
Thanks 3DDY ..Als ik meer werk van dit soort werk kan maken in mijn vrije tijd. Dan kan het nog wel eens in een expositie opleveren 😊 Maar ik ben iig blij dat het af is. Op naar de volgende !