Door: Edwin van het Bolscher, 24 april 2014 Stuttgart - Woensdag was weer een geweldige dag op het FMX. De Ed Hooks masterclass was een rustig begin van de dag. Zijn masterclass bestaat uit twee delen en de lessen zijn zo populair dat het buiten te zelfs volgen is op een videostream.
De beursvloer wordt ook steeds interessanter en al is het misschien wat aan de kleine kant, de diversiteit en de kwaliteit neemt toe. Steeds meer bedrijven bedenken nieuwe technieken en wat nu heel erg duidelijk naar voren kwam is de markerless motion capture. Al dan niet facial motion capture dan wel full body motioncapture waar ieder voor zich voor verschillende toepassingen ingezet kunnen worden. Ook de realtime fotogrammatrie-technieken waarin mensen nagenoeg realtime opgenomen kunnen worden in 3D.
's Middags werd het FMX omgebouwd tot een vesting met een hoog beveiligings gehalte. Iedereen die de presentatie van Andy Serkis wilde bijwonen moest door een metaaldetectiepoortje en zijn telefoon en laptop afstaan. Dit was voor sommigen een reden om helemaal niet te gaan. Andy Serkis liet in zijn presentatie heel goed zien dat animatoren zeer goed leven konden geven in 3D karakters waarin onder andere hij de performance-actor was. Zijn rol was om een het verhaal te verbeelden in het karakter met een ziel. De animatoren gebruikten zijn performance om zo dicht mogelijk bij de ziel te komen. Dankzij vele technieken zijn nog steeds keyframe animatoren nodig. Het volgende waar hij over had was dat The Dawn of the Planet of the Apes een nieuwe richting was ingeslagen waarin het mogelijk was performance acteurs en andere acteur voor de eerste keer tegelijkertijd op de set samen speelden. Dit was voorheen apart, waardoor een flink inlevingsvermogen werd gevraagd van beide acteurs. Daarnaast liet hij enkele beelden zien van de nieuwe film. Wat erg leuk was om te zien, aangezien er nog veel shots nog niet voltooid waren en goed te zien was hoe ze te werk gingen.
Bot & Dolly liet zien dat robottechnieken steeds vaker worden ingezet voor ondersteuning in de post-productie. Zo is het eenvoudiger "clean-plates" te schieten terwijl de camera beweegt. Zo hebben compositors de mogelijkheid acteurs en oneffenheden uit het beeld te poetsen, zonder opnieuw de achtergronden te poetsen. Bot & Dolly liet met zijn robots zien hoe zij werden ingezet in de film Gravity en dat het gewichtloze effect wat door de gehele film te zien is, behaald is door de inzet van robots.
Algemene persvideo
Op het einde van de dag maakten we ons op voor Paul Debevec, die in het verlengde van Bot & Dolly over Gravity ging praten en liet zien dat hij met nieuwe led panels de mogelijkheid bood om de wereld waarin de acteurs zweven rond de acteur te draaien.
s' Avonds na Paul Debevec verzamelden we weer met een stel Nederlanders, om samen wat te gaan eten. Laten we het erbij houden dat het extreem gezellig was.