thumbnail

Tentoonstelling 'Post-digital heritage'

Door: Edwin van het Bolscher, 18 oktober 2022 Breda - De gehele maand november is de tentoonstelling ‘Post-digital heritage’ in de Grote Kerk Breda te zien. Deze tentoonstelling, gecureerd door Playgrounds, onderzoekt de ruimte van de kerk en haar mogelijke toekomstige functies. Hoe gaan we om met ruimtes die van functie veranderen, of helemaal uit ons bestaan verdwijnen, terwijl er digitaal compleet nieuwe ruimtes ontstaan die onze fysieke wereld beïnvloeden?
Vrienden van 3dhype:

Al meer dan 15 jaar toont Playgrounds kunstenaars, designers en filmmakers die de grenzen van hun discipline verleggen en dwars door genres heenlopen. Playgrounds is een platform voor de creatieve industrie, en ondersteunt creatieve professionals en studenten door kennis te delen en een internationaal netwerk te bieden in een jaarrondprogramma.

In een van haar programmalijnen focust Playgrounds op artiesten die de voorlopers zijn in motion design en post-digitaal beeld: een beeldcultuur die niet langer digitaal gedreven is, maar beweegt van analoog naar digitaal en weer terug. De meest innovatieve makers op het gebied van post-digitaal beeld, makers die niet binnen een traditioneel hokje passen en mediums door elkaar heen gebruiken om hun verhaal te vertellen krijgen een plek in de jaarprogrammering van Playgrounds. Moeilijk te plaatsen in een kader en daarom juist vernieuwend.

Te zien is onder andere nieuw werk van Nils Völker (D): Völker verandert alledaagse materialen in adembenemende volumineuze structuren en installaties. De lichte en fragiel ogende oppervlakken van zijn kunstwerken modelleert hij met behulp van elektronica en programmering: immateriële vormen veranderen in organische en golfachtige bewegingen. Zijn installaties zijn altijd site-specifiek.

Ook te zien, Relics van de Amerikaanse digital artist Ari Weinke. Relics is een verzameling kunstwerken die toekomstige artefacten verbeelden waarbij de lichamelijkheid van een artefact overbodig is geworden. In kunst zoeken we steeds weer naar de uniciteit van het werk, het is daar waar de waarde ervan vaak wordt gemeten. Zelfs in digitale kunstwerken wordt een NFT een handelswaar en dus een uniek kunstwerk. De werken van Ari Weinkle spelen met fragmentatie en juxtapositie.

The Good, Bad and Maria is een sculpturaal drieluik van Studio Phygital van Bastiaan de Nennie (NL). Studio Phygital verkent nieuwe vormen door fysieke objecten digitaal te veranderen en digitaal materiaal fysiek te manipuleren. Door in zijn werk te refereren aan 'Maria', 'Soul', 'Pagan', 'Good' en 'Bad' sluit Bastiaan de Nennie direct aan bij onze kunstgeschiedenis. The Good, Bad and Mariazijn 3D-geprinte karakters die geen heilige status impliceren, maar ideeën over verering en vakmanschap in ons post-digitale tijdperk ter discussie stellen.

Kerken zijn van oudsher bewaarplaatsen voor verhalen. De aanwezigen bidden, biechten en doen persoonlijke uitspraken die binnen de muren van de kerk worden opgenomen. Hun structuren bevatten relikwieën uit het verleden, graven en artefacten die mensen en gebeurtenissen uit de geschiedenis herdenken. Het Britse You+Pea ziet de kerk als een plaats om data op te slaan. In hun game Church of Colocation fungeert het klassieke glas-in-loodraam als een portaal naar een uniek virtueel rijk dat overspoeld wordt door verschillende vormen van gegevens waar de speler doorheen moet navigeren. Als de kerk altijd al een opslagplaats is geweest voor onze ideeën, verhalen en collectieve ervaringen, dan suggereert de Church of Colocation van You+Pea dat deze relaties kunnen doorgaan tot in de cloud, waar we nieuwe herinneringen maken, nieuwe codices opslaan en nieuwe betekenissen ontrafelen.

Erfgoed is niet alleen architecturale ruimte, maar heeft ook betrekking op de natuurlijke ruimte. De milieucrisis en de vernietiging van habitats dwingen ons om ons een toekomst voor te stellen waarin de natuur in digitale vorm kan worden herinnerd. Natuurhistorische musea proberen de natuur fysiek te bewaren door haar vast te leggen in tijd en ruimte. Hoe zou de archivering van de natuur kunnen evolueren in een digitale context - zou de digitalisering van ons natuurlijk erfgoed ons nog dichter bij de natuur kunnen brengen? In het werk Habitat van Heleen Blanken (NL) komt deze propositie samen.

Playgrounds vroeg de Israëlisch-Nederlandse maker Daniel Wesseik een nieuw werk te creëren voor deze tentoonstelling. In zijn Augmented Reality ervaring The Return of Moby Dick gaat hij in een recente gebeurtenis uit de geschiedenis van Breda. In 1986 bezocht een zeehond Breda. Ze verbleef een paar weken in de stad op een boot aan de gracht. De onverwachte bezoeker werd populair onder de inwoners van de stad, die haar de naam Moby Dick gaven. Moby werd na twee weken gevangen en veilig overgebracht naar een zeehondenreddingscentrum in het noorden van Nederland. Wesseik beschouwt deze zeehond niet als verloren, maar als een wezen dat Breda wilde waarschuwen voor het effect van klimaatverandering. In dit nieuwe AR-werk kun je drie verhalen beleven. Een portal is te vinden in de Grote Kerk, de andere twee verhalen zijn te beleven bij het Chassé Theater en in het Valkenberg Park.

De tentoonstelling ‘Post-digitale heritage’ is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de Grote Kerk Breda. De samenwerking past binnen de nieuwe beleidsvisie van de Grote Kerk Breda waarin steeds de verbinding gezocht wordt tussen de verbeelding van toen en de verbeelding van eigentijdse makers. De installaties in ‘Post-digital heritage’ verhouden zich tot de rijke en gelaagde geschiedenis van de Grote Kerk Breda.

De tentoonstelling is de hele maand november gratis te bezoeken. Voor actuele openingstijden klik hier.
475 Views
Blijf op de hoogte! Ontvang insprirende artikelen, tutorials, tips, nieuws, vacatures en ontwikkelingen in je mailbox.
 Abonneren

Over de auteur

Edwin van het Bolscher

Edwin van het Bolscher is founder, developer en hoofdredacteur van 3dhype.

Populaire onderwerpen

Blender 3.4

Studio Whoohoo! Hema Kerstmis reclame

DAMD Evenement 2022

Nederlands Film Festival: Seminar Animatie

Deepfake in UK mogelijk strafbaar

Vrienden van 3dhype:
  Populaire projecten